maanantai 30. maaliskuuta 2015

Aurinkoa ilman pilvee

Marokko, Fes-Tetouan-Tanger Med 27.3. - 28.3.15

Apinoita ei näkynyt, mutta sitäkin enemmän lunta... Vuoren rinteillä olisi ollut vielä loistavat hiihtokelit! Aurinko paistoi ja maisemissa riitti ihailtavaa. Korkeimillaan kävimme noin 1700 metrissä, Ifranen kaupungissa ihmetystä herätti jälleen lukuisat poliisit, kaupungin ulkopuolella olikin viitta "Royal Palace" ja lisää poliisipartoita - kyseessä taisi olla kuningas Muhammad VI:n kesämökki - yksi monista,  jostain muualta maasta löytyy vielä 24 palatsia ja kartanoa...

Ajoimme Fesin, Marokon kolmanneksi suurimman kaupungin läpi suhteellisen sujuvasti. Täältä olisi löytynyt medinojen medina, tai oikeastaan kaksikin, joku mopomies olisi halunnut meidän seuraavan häntä vanhaan kaupunkiin, ja nähtävyyksiä olisi jälleen ollut tarjolla loputtomiin. Mutta tie kutsui ja Rif-vuoriston kiemurat merkitsivät väistämättä hidasta ajonopeutta, ennen iltaa olisi vielä löydettävä yösija jostakin. Jossain vaiheessa GPS jälleen sekoili, ja päädyimme sivutielle, alkuun tie oli päätien veroinen, joten emme edes huomanneet olevamme väärällä reitillä. No, tie huononi, ja muuttui kapeaksi ja reikäiseksi asfaltiksi, kiemurtelimme vuoren rinteitä ylös ja alas -  olisiko pitänyt kääntyä takaisin? Arvelimme kuitenkin, että jostain kai putkahdamme takaisin päätielle - n. 100 km ja reilut 4 tuntia myöhemmin se lopulta onnistui. Ja erinäisten kyselyjen jälkeen, sillä GPS:n mukaan kun olimme edelleen sillä päätiellä. Vauhtia ei ollut, vaarallisia tilanteita ehkä jokunen, mutta extremeä kuienkin ihan riittävästi... Tie soveltui paremminkin  aaseille ja muuleille, ja niitä näimmekin runsaasti. Maisemat olivat mahtavat, yllättävää oli vuoren rinteillä sijaitsevat lukuisat kylät viljelyspeltoineen. Ja mitähän rinnepelloilla kasvatetaan - oletettavasti myös Marokon Caramellon raaka-ainetta - myöhemmin mm. eräs autoilija kutsui meitä kotiinsa teelle ja hasiksen tuprutteluun... Jätimme kyläilyn seuraavaan kertaan.

Yön vietimme Katamassa, olimme hotellin ainoat asiakkaat. Paikka oli halpa ja siisti, 1300 metrin korkeudessa ilta ei ollut mikään lämmin, säästösyistä lämmitys oli pois päältä, hengitys huurusi... Raittiissa ilmassa vällykerroksien alla nukutti hyvin. Aamulla jatkoimme vuoristokurvailua, useita moottoripyöräporukoita tuli vastaan, Tetouanin liepeillä alkoi Välimeri välkehtiä, ja rantateitä pitkin olimmekin hyvissä ajoin Tanger Medin satamassa. Luukulla kerrottiin laivan lähtevän iltapäivällä, ei ollut kuitenkaan meidän paatti, sillä sen koneet käynnistyivät vasta klo 20 jälkeen.

Marokon ajelua kertyi 1550 km, harmillista oli, että sateiden (ja sairastelun) vuoksi suunnitelmia oli hieman muutettava - mutta jäihän jotain mahdolliseen seuraavaan reissuun? Hyvät tiet, mahtavia maisemia, ystävällisiä ihmisiä, hyvää ruokaa, bensan hinta n. 1€/l ja kaiken tämän päälle ripaus eksotiikkaa!

1. Samat positiiviset tunteet on itsellekin jäänyt Marokosta ja kolmannen kerran jälkeen varmastikin tulee neljäs, toivonmukaan taas tänävuonne Marokkoon. Huhtikuussa Barcelonaan ajelemaan kun pyörä siellä talvehtinut ja parikertaa jo käynytkin tänävuonna. Hyvää loppumatkaa teille mihinkä sitten keulanne suuntaattekaan.

2. Huhtikuun puolen välin paikkeilla mekin kurvaamme Barceloonaan, jolloin tiedossa viikko lomaa lomasta. Ohjelmassa pääsiäinen Portugalissa ja sitten Baskimaa yms! Ja nyt jo melkein kesä täällä!